امام و فتنه خلق مسلمان (قسمت اول)
آيت الله شريعتمداري تا يقين به پيروزي انقلاب پيدا نكرد، همچنان معتقد به حفظ سلطنت بود.
آیت الله شریعتمداری تا یقین به پیروزی انقلاب پیدا نکرد، همچنان معتقد به حفظ سلطنت بود.
اشاره: روایت حجتالاسلام و المسلمین استاد سید هادی خسروشاهی از فراز و فرودهای حزب خلق مسلمان به دلایل مختلف دارای وثاقت و برای پژوهندگان قابل استناد است. اولاً ارتباط نزدیک راوی با امام خمینی(ره) و آیتالله شریعتمداری و ثانیاً نقش پررنگ او در تأسیس حزب و نیز فرآیند انحلال آن موجب گشته است که استاد خسروشاهی از منظری نزدیک به این رویداد بنگرند. ایشان اخیراً از تألیفی در بیان خاطرات و اسناد خویش از حزب خلق مسلمان فراغت یافتهاند که بزودی در اختیار دانشپژوهان قرار خواهد گرفت. (ویژه نامه روزنامه جوان – یادمان بیست و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) – نیمه خرداد 1389)
پیشینه آشنایی امام خمینی با آیتالله شریعتمداری و نوع ارتباطشان در مقطع تحصیلی چگونه بود؟
– پرسش نخستین شما را باید علمای معاصر دوره تحصیلی آقایان پاسخ دهند و من در اینجا فقط میتوانم اشاره کوتاهی از قول برادرم داشته باشم. در این زمینه اخوی بزرگوار اینجانب، مرحوم آیتالله آقا سید احمد خسروشاهی که خود همدوره و همدرس آقایان و سپس از مراجع صاحب رساله آذربایجان بود، نقل میکرد که: آقای خمینی در مدرسه دارالشفاء با آقای سید صادق لواسانی همحجره بود و من هم در کنار اتاق آنان حجرهای داشتم. ایشان اهل مواظبت به نماز اول وقت و عبادات و ملتزم به درس خواندن بود؛ یعنی در واقع شب و روز ایشان با درس و بحث و انجام مستحبات میگذشت و من ندیدم که ایشان وقتی را تلف کند. . . معذلک ایشان اهل مزاح و شوخی در حد معقول و مشروع بود؛ ولی از شوخیهای آزاردهنده دیگران و یا هجو بیمعنی احتراز داشت و حتی در نشستهایی که این قبیل شوخیها مطرح میشد، اصولاً شرکت نمیکرد. آقای خمینی از شاگردان مبرز حاج شیخ عبدالکریم بود و در حوزه قم به علم و فضل معروف و مشار بالبنان بود و البته در آن زمان، یعنی دوره فشار و اختناق رضاخانی، مجموعه طلاب حوزه علمیه قم به300 یا 400 نفر نمیرسید و در واقع همه، همدیگر را میشناختند.
یکی دیگر از فضلای آن دوران و از تلامذه برجسته حاج شیخ هم، آقای شریعتمداری بود که در قم به آقا میرکاظم تبریزی معروف بود و با توجه به محدود بودن مناطق حوزوی و شرکت همه فضلا در درس حاج شیخ، بهطور طبیعی آشناییها و دوستیها زود آغاز میشد و چون دور از تعلقات دنیوی و مادی بود، استمرار مییافت، به همین دلیل هم همه طلاب یا هم رفیق بودند. آقای خمینی و آقا میر کاظم تبریزی هم از این قاعده کلی حوزوی مستثنی نبودند، و علاوه بر رفاقت و شرکت در نماز جماعت مدرسه فیضیه، گاهی هم در نشستهای دوستانه چند نفره، در باره مسائل مطرح شده در درس حاج شیخ، گفتوگو میکردند، ولی “هم مباحثه ” نبودند. دوره اختناق گذشت و آقا سید کاظم به تبریز مراجعت نمود و آقا سید روحالله در قم ماند و در همه زمینهها، بهویژه فلسفه و عرفان صاحب مقاماتی شد و معروف به داشتن مراحل سیر و سلوک بود. . . ولی روابط دوستانه و حسنه، آنها مانند بقیه، ادامه یافت. این خلاصهای از شنیدههای من از مرحوم اخوی، درباره سوابق روابط امام خمینی(ره) با آیتالله شریعتمداری بود.
میزان هماهنگی دیدگاههای امام خمینی(ره) و آیت الله شریعتمداری در آغاز و ادامه نهضت چگونه بود؟ و چرا بعدها افتراقاتی پیش آمد؟
– در مورد هماهنگی قبلی و علل افتراق بعدی، باید بگویم که بهرغم همکاری عملی و هماهنگی مطلوب در موضعگیریها در آغاز نهضت، اصولاً امام خمینی و آیتالله شریعتمداری از لحاظ فکری و مشی، در یک مسیر و یک خط نبودند، یعنی در برخورد با مسائل و یا دولت، هر کدام عقیده و مشرب خاص خود را داشتند و به اصطلاح امروزیها میتوان گفت که هم در تاکتیک و هم در استراتژی، با هم اختلاف نظر داشتند؛ اما با این حال میبینیم که در جلسات مشترک و ویژه علماء قم و امضاء اعلامیههای نخستین، هر دو شرکت داشتند و اعلامیههایی که مشترکاً امضا و منتشر کردند (البته با مراجع دیگر) شاهدی روشن بر این همکاری است. مثلاً پس از تخریب مدرسه فیضیه توسط دژخیمان رژیم، این امام خمینی و آیتالله شریعتمداری بودند که حسابی مشترک در بانک باز کردند تا پس از جمعآوری کمکهای مردمی، به بازسازی مدرسه فیضیه بپردازند. متن اطلاعیهای که در این باره و در محرم 1383 هـ منتشر گردید، به قرار زیر بود: “بنا به تقاضای جمعی متدینین از حضرت آیتالله العظمی خمینی و حضرت آیتالله العظمی شریعتمداری؛ برای تجدید بنای مدرسه فیضیه قم حسابی به شماره 10 در بانک صادرات شعبه قم افتتاح شد. مسلمانان خیر میتوانند در تمام شعب بانک مذکور در سرتاسر کشور در این امر مهم شرکت فرمایند. تذکر: شایسته است رسید بانک را برای آیات عظام ارسال نمایی. “
علاوه، بر اینها در ایام عادی هم مراوده و رفت و آمد بین آقایان برقرار بود، ولی طبق روش امام، این دیدارها نوعاً با ضیافت و ناهار و شام همراه نبود. پس از دستگیری و انتقال امام به تهران پس از حوادث 15 خرداد، آیتالله شریعتمداری، بر خلاف بعضی توهمات، آنچه را که در توان داشت در نجات جان امام که بهطور جدی در خطر قرار داشت، انجام داد. . . مانند نشر اعلامیه 11 مادهای و اعلامیههای دیگر و سفر به تهران و دعوت از علمای بلاد برای حضور در مرکز تا اعلام علنی و تثبیت رسمی مرجعیت امام همراه با بعضی دیگر از اعاظم. در مراحل بعدی، مثلاً پس از تبعید امام به ترکیه باز آیتالله شریعتمداری علاوه بر تلگرافی که در پاسخ آیتالله میلانی فرستاد، به خود ایشان هم تلگراف کرد و سپس هیئتی را برای روشن شدن وضع زندگی امام به بورسای ترکیه فرستاد و در مراحل پس از انتقال امام به نجف اشرف، باز مکاتبه ادامه یافت. امام هم در مورد هجمه به منزل آیتالله شریعتمداری از نجف اشرف تلگراف همدردی فرستاد و ایشان هم پاسخ داد که متن تلگراف آیتالله شریعتمداری به ترکیه و آیتالله میلانی و سپس تلگرافهای متبادل بین قم و آنکارا و نجف به قرار زیر بود:
قم – آنکارا
حضرت مستطاب آیتالله آقای حاج آقا روحالله خمینی دامت برکاته. با ابلاغ سلام و تحیات، حادثه ناگوار فاجعه تبعید جنابعالی موجب تأسف و تأثر شدید است. از خداوند متعال خواستارم که عنقریب وسائل مراجعت جنابعالی را به حوزه علمیه قم فراهم فرماید و نگرانی عمومی رفع شود. حقیر تا حدود قدرت و امکان مشغول اقدامات بوده و کوتاهی نخواهم کرد.
والسلام علیکم و رحمته الله
سید کاظم شریعتمداری
شماره قبض 443909 23/8/43 – مطابق 9 رجب
تلگراف حضرت آیتالله میلانی
قم، حضرت آیتالله آقای شریعتمداری دامت برکاته
امروز خبر بسیار ناگوار رسید که حضرت آقای آیتالله خمینی مدظله العالی را به خارج کشور تبعید نمودهاند. عجبا نسبت به معظم له که یکی از مراجع تقلید هستند و مصونیت قانونی دارند و از شخصیتهای بزرگ اسلامی میباشند. تهمتهای ناروایی میزنند و بیاحترامی مینمایند. اولیاء این گونه امور بدانند ایشان تنها نیستند، بلکه لسان ناطق همه مجامع روحانی و دینی هستند. و گفته ایشان کلام حق و حقیقت است. خواهشمندم از تصمیمات خود مستحضرم فرمایید. از حضرت احدیت در پناه حضرت ولی صر ارواحنا له الفداء رفع مزاحمت از حضرت معظم له را مسئلت مینمایم.
(مشهد) سید محمد هادی الحسینی المیلانی
جواب تلگراف از طرف آیتالله شریعتمداری
مشهد مقدس حضرت مستطاب آیت الله میلانی دامت برکاته
با ابلاغ سلام و تحیات رونوشت تلگراف مورخ 13 / 8 /43 واصل و زیارت گردید. مطالب مندرجه در تلگراف شریف صحیح و عین حقیقت است. گرفتاری و تبعید حضرت آیتالله خمینی به خارج کشور موجب تأثر و تأسف شدید است و حقیر و مسلمانان با بیصبری در انتظار رفع مزاحمت و مراجعت معظم له به حوزه علمیه قم میباشیم. حملات ظالمانه و مطالب بیاساس و ناروائی که در پارهای از مجلات و جراید مفسد و خائن یا از طرف بعضی از اشخاص مغرض و معلوم الحال به ساحت ایشان و یا جامعه روحانیت نسبت داده شده است، مایه کمال تأسف است. البته ملت رشید و مسلمان و مردمان با ایمان ایران قضاوت صحیح نموده و حق را از باطل تشخیص خواهند داد و نعم الحکم الله مردم عموماً اینگونه قلمهای مسموم و ورقپارههای آلوده را شناخته و به خوبی میدانند که روحانیت شیعه و مراجع عالیقدر آن همواره مدافع دین مبین اسلام و حامی و حافظ استقلال مملکت و خواهان سعادت و سربلندی مردم این آب و خاک بوده و از هر نوع اجنبیپرستی نفرت دارند و در مواقع خطر این حقیقت را ثابت کردهاند. از خداوند متعال خواستاریم که علماء اسلام را در پناه حضرت ولیعصر ارواحنا فداه محقوظ فرموده و اسلام و مسلمین را مظفر و منصور فرماید.
والسلام علیکم و رحمتالله
قم – سید کاظم شریعتمداری 9 رجب 1384
قم از نجف ش 58 ک 40 ت 13
ایران، قم: آیتالله شریعتمداری دامت برکاته
هجوم اشرار عمال اجانب به منزل جنابعالی و قتل نفوس محترمه در محضر شما موجب تأسف است. قطع ید ایادی اشرار و اجانب را خواستارم. از سلامتی خودتان مطلعم فرمایید.
والسلام علیکم روحالله موسوی خمینی
متن جواب حضرت آیتالله آقای شریعتمداری
نجف
حضرت آیتالله آقای خمینی دامت برکاته. با ابلاغ سلام، تلگراف عالی واصل و موجب تشکر و امتنان است جریانات اخیر منزل اینجانب به قراری است که مستحضر شدهاید. حقیر کسالتی داشتم که تا حدودی تخفیف یافته است.
والسلام علیکم و رحمه الله سید کاظم شریعتمداری
با توجه به این سوابق دوستانه، پس چرا وضع برگشت؟
– اصولاً با توجه به اختلاف بینشها در امور که باید گفت ریشهای و یا “ماهوی ” بود، آیتالله شریعتمداری تا یقین به پیروزی انقلاب پیدا نکرد، همچنان هوادار قانون اساسی مشروطه و اجرای آن بود و امام بهرغم استناد به قانون اساسی در سخنرانی یا بعضی اعلامیهها یک بار در مسجد اعظم پس از مراجعت از تهران به صراحت گفتند: “این استناد ما برای “الزام خصم ” است و الا: “مالنا والقانون؟ “، یعنی ما با قانون اساسی چه کار داریم؟ ” بر همین مبنا بود که آیتالله شریعتمداری، مهندس بازرگان و فرزند خود سید حسن شریعتمداری را همراه بعضی از رجال به “پاریس ” فرستاد تا امام راضی بشود که شاه طبق قانون اساسی فقط “سلطنت ” کند، نه “حکومت “!. . . اما امام در پاسخ گفته بودند که اگر این فرصت از دست برود و شاه بر اوضاع مسلط گردد، بدتر از گذشته “حکومت ” خواهد کرد. آقای بازرگان وقتی از پاریس برگشت و من از نتیجه دیدار و مذاکره سؤال کردم، گفت: “مرغ یک پا دارد. ایشان میگویند شاه باید برود! ” به هرحالمتأسفانه این روابط حسنه پس از پیروزی انقلاب به جای این که مستحکمتر شود، به علت دخالت افرادی مشکوک در قم، تهران و آذربایجان به سردی گرایید. نگاهی کوتاه به عملکرد حزب خلق مسلمان، علت العلل حوادث بعدی را بر یک ناظر آگاه و منصف روشن میسازد.
نظر امام در مورد دارالتبلیغ اسلامی چه بود؟
-امام نخست نظر مخالفی نداشتند و میگفتند مدرسهای است که ساخته میشود، مانند بقیه مدارسی که آقایان ساختهاند! اما بهتدریج نظر ایشان برگشت و دیگر خوشبینی سابق را نداشتند و نگران بودند که مبادا دولت در آن دخالت داشته باشد! موضوع داشت به مرحلهای بحرانی میرسید که بنده نامهای به آیتالله میلانی در مشهد نوشتم و از ایشان درخواست کردم که مدتی به قم تشریف بیاورند تا بلکه این موضوع حل شود و فیصله یابد، چون اگر اختلاف ادامه پیدا کند، طلاب حوزه، اعم از ترک و فارس با هم برخورد خواهند داشت و رژیم سوء استفاده خواهد کرد. مدتی گذشت و آیتالله میلانی پاسخ نامه مرا دادند و نوشتند که شاید آمدن من موجب تشدید اختلاف گردد، بهتر است که آقایان فضلاء قم خود فکری بکنند، بلکه موضوع حل شود. من متأسفانه متن نامه خود را ندارم، ولی پاسخ آیتالله میلانی را دارم که بهطور شفاف موضوع فوق را مطرح کردهاند. بعدها معلوم شد که آیتالله میلانی این موضوع و درخواست حقیر و شاید طلاب و فضلای دیگر را با استاد علامه آقای طباطبایی در میان گذاشته و خواسته بودند که تحقیق کنند و ببینند که آیا آمدنشان صلاح است یا نه؟ و مرحوم استاد علامه در پاسخ خود، ضمن تحسین اصل موضوع و ضرورت حفظ بیطرفی و اقامت در منزلی مستقل و غیره، به نکتهای اشاره کردهاند که حقیقت مطلب در آن نکته نهفته است. علاقمندان به کتاب شرح زندگی آیتالله میلانی که تحت عنوان: “علم و جهاد ” در دو جلد در مشهد مقدس چاپ شده است، مراجعه کنند که به نظر من، هم عین حقیقت و هم یک قضاوت شرعی و منطقی و واقعی است
نقش آیتالله شریعتمداری در تأسیس حزب خلق مسلمان چه بود؟
-آیتالله شریعتمداری به عنوان یک مرجع تقلید، تمایل داشت که از ایشان به عنوان مؤسس حزب نام برده نشود، ولی چون اعضاء اصلی هیأت مؤسس از هواداران ایشان بودند، بهرغم اختلاف فکری درباره بعضی از مسائل، بهویژه در مورد حوادث و شخصیتهای دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت، در مسأله تأسیس حزبی در راستای اهداف و ارزشهای انقلاب اسلامی ایران، وحدتنظر پیدا کردند و این بود که ایشان هم اصل موضوع را تأیید نمودند و آنگاه و پس از چندین جلسه مشورتی، اساسنامهای که توسط دوستان تنظیم شده بود، با مقدمهای به عنوان “مرامنامه ” که توسط اینجانب تهیه شد و به تصویب رسید، همراه نامهای که متن آن را باز من از طرف هیأت مؤسس نوشته بودم، به محضر آیتالله شریعتمداری ارائه شد:
محضر مقدس زعیم عالیقدر حضرت مستطاب آیت الله العظمی شریعتمداری دامت برکاته
با سلام و تحیت فراوان به عرض عالی میرساند، بهطوری که خاطر شریف مستحضر است در زمان دیکتاتوری فاسد سلطنتی هیچ گونه امکان فعالیت اجتماعی و سیاسی به طور دستهجمعی و علنی وجود نداشت و خفقان و اختناق بر همه جا و همه کس حکمفرما بود. اکنون که بحمدالله در اثر مبارزات و مجاهدات ملت مسلمان ایران، رژیم منحوس سرنگون گردیده، عناصر فرصتطلب با سوء استفاده از آزادی اسلامی، دستجاتی را تحت عناوین مختلف تشکیل داده، جوانان را به ایدئولوژیهای ضد اسلامی دعوت میکنند؛ لذا تنی چند از افرادی که در طول دوران استبداد و خفقان رژیم منحوس پهلوی در اثر مبارزات مردانه خود بارها به زندان رفته و گرفتار تبعید شده و انواع و اقسام شکنجههای روحی و جسمی بر آنها وارد آمده و همواره جلوی زبان و قلمشان گرفته شده است، تصمیم گرفتهاند در کنار سایر احزاب و جمعیتهای موجود اسلامی، جمعیتی را با مرامنامه پیوست تشکیل دهند و به کار ارشاد جوانان و تأیید کامل جمهوری اسلامی و آگاهی دادن به مردم مسلمان بپردازند. از آنجا که ممکن است تصور شود در جامعه اسلامی وجود یک حزب یا سازمان کافی است، از محضر مقدس آن پیشوای عظیمالشأن استدعا میشود نظر مبارکتان را در این خصوص مرقوم فرمایید. دوام تأییدات عالی را از خداوند متعال مسئلت داریم. از طرف هیأت مؤسس حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران
باسمهتعالی
با توجه به دستورات اسلامی در مورد آزادیهای فردی و اجتماعی در یک جامعه اسلامی، جای هیچگونه تردیدی نیست که افراد مسلمان فعال و مؤمن نیز میتوانند با استفاده از فرصتهایی که جمهوری اسلامی ایران در اختیار همگان قرار میدهد، با تشکل به فعالیتهای خود ادامه دهند و در این راه با احزاب و گروههای اسلامی دیگر نیز همکاری و همفکری کامل و نزدیک داشته باشند که هدف همه آنها خدمت به اسلامی و مسلمین است. از این جهت تأسیس حزب اسلامی به وسیله آقایان به نام حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران با مرامنامه ارسالی مورد تأیید کامل اینجانب میباشد و عضویت در آن حزب و سایر احزاب اسلامی که زیر نظر جامعه روحانیت فعالیت دارند، نه تنها بلامانع بلکه یک وظیفه اسلامی و ملی است. از خداوند متعال توفیق همه احزاب اسلامی را در راه برقراری جمهوری اسلامی خواستار است.
سید کاظم شریعتمداری، 23 / اسفند 57 مطابق با 14 ع 2 / 99
اشاره کردید که مرامنامه حزب را شما نوشتید. مگر کارهای حزب شورایی نبود؟ و متن آن چگونه بود؟
-بلی، مرامنامه و مقدمه آن را من نوشتم که نخست در هیأت مؤسس خوانده و تصویب شد و در آغاز “اساسنامه ” که باز در جلسات شوایی هیأت مؤسس مطرح و به تصویب رسیده بود، چاپ شد. در مقدمه مرامنامه و خود مرامنامه، تحت عنوان: “ما چه میخواهیم ” که در واقع تکمیلکننده محتوای کتاب ترجمهای من درباره خواست اسلامگرایان، از قول شهید سید قطب بود که قبل از انقلاب دهها بار تحت عنوان “ما چه میگوییم “، چاپ شده بود، اهداف اصلی حزب را بیان داشتهام و همان طور که در آن ملاحظه مینمایید، این اهداف، کاملاً در راستای تحقق اهداف اصلی و نخستین انقلاب اسلامی ایران است:
بسمالله الرحمن الرحیم
ما چه میخواهیم؟
مبارزه بیامان و خستگیناپذیر خلق مسلمان ایران، به رهبری مرجعیت شیعه، علیه نظام طاغوتی و استعمار، در میان دریایی از آتش و خون، سرانجام به پیروزی رسید. جهاد انقلابی مسلمانان ایران که جهان با ناباوری به پیروزی آن مینگریست، معجزه عصر ما را تحقق بخشید و فریاد “الله اکبر ” بر صفیر گلوله توپها و تانکها و مسلسلها غلبه یافت و دنیا شاهد پیروزی “ایمان ” بر “طاغوت ” گردید؛ اما این پیروزی، تازه آغاز راه است و تحکیم پایههای این انقلاب و تداوم آن، بیتردید نیازمند سازماندهی و تشکیلات اساسی است. تجربههای گذشته نهضت اسلامی در ایران و همه جهان اسلام، بهویژه از دوران سید جمالالدین اسد آبادی تا به امروز، بهخوبی نشان داده است که عامل اصلی شکست نهضتهای مسلمانان، همواره فقدان تشکیلات، سازماندهی و رهبری جمعی بوده است؛ بنابراین، به وجود آوردن تشکیلاتی که متناسب با روح انقلاب اسلامی معاصر ایران باشد، برای همه کسانی که احساس مسؤولیت میکردند و میکنند، یک وظیفه عینی بوده و هست و ما به نوبه خود و در کنار دیگر احزاب اسلامی برادر، به انجام این رسالت تاریخی و وظیفه عینی برخاستیم و با تأسیس “حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران ” میخواهیم افراد و گروههایی را که میتوانیم جذب کنیم و سازمان دهیم، گرد هم آوریم و در زیر پرچم رهبری مرجعیت، در راه تداوم انقلاب اسلامی و پاسداری از ثمرات خون شهیدان راه حق، آنها را به پیش ببریم. تردیدی نیست که بدون تشکیلات صحیح نمیتوان افراد را سازمان داد، کارها را بهطور کامل رهبری کرد، انقلاب را تداوم بخشید، ضد انقلاب را سرکوب نمود، مملکت را آباد ساخت. و به وظیفه الهی نشر ایدئولوژی اسلامی در سطح جهانی قیام کرد و. . .
با لمس همه این واقعیتها، “حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران ” پا به عرصه وجود میگذارد و بهرغم همه کارشکنیهای عناصر ارتجاع و امپریالیسم به راه خود ادامه میدهد. اینک اساسنامه حزب، پس از تکمیل، برای آگاهی عموم، همراه مرامنامه، منتشر میگردد و انتظار ما آن است که همه رزمندگان راستین راه حق و عدالت، در این نبرد حیاتی، با همکاری و همفکری همه جانبه، یا با انتقاد منطقی و سازنده، ما را یاری دهند. ما در این راه با التزام کامل به اصول اسلامی و همکاری همه جانبه با همه نیروهای مبارز مسلمان و همه گروههای اصیل اسلامی، در راه برقراری نظام عدل توحیدی و تکمیل پایههای “جمهوری اسلامی ” خواهیم کوشید و برای پیروزی کامل و واقعی، هر گونه توطئهای را علیه انقلاب اسلامی ایران افشا و سرکوب خواهیم ساخت و با تمام نیرو، در راه سازندگی کشور، هر اقدام مثبتی را ارج خواهیم نهاد و به یاری آن خواهیم شتافت. در این مسیر، تنها پشتیبان ما “خدا ” و نیروی “ایمان ” است و یقین داریم که پیروزی نهایی از آن کسانی است که در راه حق گام نهادهاند، چرا که این یک وعده الهی است و وعده الهی، هرگز تخلفپذیر نیست: “ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم. ” هیأت مؤسس حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران
مرامنامه
با استعانت از خدای بزرگ و به امید همکاری و همفکری همه برادران و خواهران مسلمان در سراسر ایران و در راه ساختن جامعهای توحیدی، جمهوری اسلامی، بنیادی نوین و نظامی متناسب به زمان، به حکم مسؤولیت تاریخی و اسلامی که طبق دستور قرآن به عهده داریم “لله المشرق والمغرب، وکذلک جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهدا ” علی الناس ویکون الرسول علیکم شهیدا “: شرق و غرب جهان از آن خداست و این چنین شما را امتی در متن زمان قرار دادیم تا برای خلق سرمشق باشید و پیامبر برای شما سرمشق باشد. و با الهام از فرمان الهی که فتوای محتوم تاریخ است: “ان الله لا یغیر ما بقوم حتی بغیروا ما بانفسهم “: خداوند وضع هیچ ملتی را دگرگون نمیسازد، مگر آنکه خود را دگرگون سازند. محتوای مرامنامه حزب برای ابد باید مطابق ایدئولوژی اسلامی بماند و هیچ قدرتی حق ندارد روح اسلامی مرامنامه را تغییر دهد. هیأت مؤسس این حق را برای ابد از خود و همه افراد دیگر سلب کرده و اجتماع مسلمین چنین افرادی را که در این خیال باشند، کیفر قرار خواهد داد. برای ایجاد دگرگونی همه جانبه در بنیادهای نظام فاسد سابق تأسیس “حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران ” را با مرامنامه کلی زیر، اعلام میدارد:
1- احیاء حقوق اساسی همه مردم ایران، با استقرار جمهوری اسلامی، حکومت عدل خدا بر مردم به دست مردم.
2- نشر و ترویج اصول اسلامی در همه زمینههای اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، به خاطر آگاهی هرچه بیشتر خلق مسلمان ایران و در راه تحقق خودسازی انقلابی و پیریزی جامعه اسلامی.
3- از بین بردن کامل همه آثار شوم و میراثهای ننگین ناشی از نظام طاغوتی شاهنشاهی و نابودی تمام پدیدههای استبدادی و برقراری آزادیهای فردی و اجتماعی، بیان و قلم، مطابق موازین اسلامی.
4- پاکسازی اساسی و بدون وقفه همه بنیادهای فاسد اداری و دولتی سابق و جایگزین ساختن بنیادهای استوار خلقی و اسلامی.
5- تبدیل قطعی و فوری نظام اقتصادی، سرمایهداری فاسد ضد اسلامی وابسته به بیگانه و احیاء و اجرای کامل اصول اقتصادی اسلامی، در همه زمینهها که تنها با تأمین استقلال اقتصادی، ایجاد نظام صحیح مالی، بازرگانی، کشاورزی، صنعتی و غیره امکانپذیر است. در این زمینه محو کامل هرگونه آثار فقر و محرومیت (که به گفته امام علی(ع)، عمدتاً ناشی از استثمار انسان از انسان است، “ما جاع فقیر الا بما متع به غنی ” و تضمین ارزش کار و نفی هر نوع سودپرستی نامشروع، اولویت ویژهای خواهد داشت.
6- تغییر اساسی سیستم آموزشی کشور و نفی مطلق هر نوع وابستگی فرهنگی غلط به غرب یا شرق، منهای بهرهمندی از تجربیات سالم و سازنده دنیای امروز، با اجرای اصول آموزش و پرورش اسلامی و حفظ ویژگیهای منطقهای و ملی، همگام با ریشهکن کردن بیسوادی در سراسر کشور. در این زمینه همه نهادهای فاسد فرهنگ استعماری موجود و همه ریشههای فسادپروری که در مؤسسات علمی و هنری کشور رخنه کرده است، باید نابود گردد.
7- ایجاد ارتشی مجاهد، مستقل، مؤمن که وظیفه آن دفاع از میهن ومنافع خلق مسلمان ایران باشد، بدون هیچگونه وابستگی ارگانیک با غرب یا شرق همگام و همپیمان ساختن آن با نیروهای رزمنده مسلمان که با داشتن وظایف متعدد، در کل، فقط برای حفظ مرز و بوم ایران و مقابله با هر نوع تجاوزی خواهند جنگید.
8- عملی ساختن اصل “نظارت عمومی ” که به عنوان “امر به معروف و نهی از منکر ” یکی از اساسیترین اصول اسلامی است، به موازات تشکیل “شوراها ” با توجه به اصل “وشاورهم فی الامر ” که برای تداوم انقلاب اسلامی ایران یک ضرورت حیاتی است.
9- تأمین همه امکانات برای “حسن نظام جامعه ” از راه برقراری “مرکز آمار، بررسی نیازها، ارزیابی امکانات ” و با استفاده از همه نیروهای انسانی کشور، با رعایت تقوا، تخصص و صلاحیت توأم با مبارزه انقلابی با بیکاری، فساد، تنپروری و دیگر پدیدههای نظام فاسد اسلامی. 10- از نقطه نظر سیاست خارجی احترام متقابل نسبت به همه کشورهای دوست، حفظ استقلال کامل اقتصادی و سیاسی، عدم تعهد در قبال غرب یا شرق، همکاری همهجانبه با کشورهای برادر با توجه به اصل برادری جهانی اسلامی – انترناسیونالیسم اسلامی – همگام با تأیید و یاری بیقید و شرط همه خلقهای مستضعف جهان که در راه احقاق حق خود به نبردی نابرابر برخاستهاند: “وما لکم لا تقاتلون فی سبیل الله والمستضعفین من الرجال والنساء والوالدان الذین یقولون ربنا اخرجنا من هذه القریه الظالم اهلها واجعل لنا من لذنک ولیاً واجعل لنا من لدنک نصیراً “: چرا در راه خدا و آن گروه از مردان و زنان مستضعفی نمیجنگید که میگویند خدایا ما را از این سرزمین ستمپیشگان رهایی بخش و از جانب خود برای ما سرپرست و یاوری قرار بدهد. هیأت مؤسس حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران
بدین ترتیب، حزب با این برنامه و مرامنامه، فعالیت خود را آغاز کرد و ضمن استقرار دفتر مرکزی آن در نزدیکی میدان کارگر (باغشاه سابق) خیابان عسجدی، جلسات هیأت مؤسس و کمیته مرکزی با حضور اکثریت، بهطور مرتب تشکیل میگردید و راجع به انتشار روزنامه ارگان، عضوگیری رسمی، کادرسازی، تفکیک امور، افتتاح شعب حزب در شهرستانها که درخواست آن بهطور مرتب و گستردهای به دفتر حزب میرسید. . . و همچنین کیفیت همکاری و تعامل با احزاب و سازمانهای اسلامگرا که تعداد آن بر50 حزب و سازمان و گروه بالغ میگردید و اتخاذ موضعی مشخص در برابر سازمانها و احزاب چپ و لاییک و ملیگرایی که از همان آغاز خواستار جدایی دین از سیاست! شده بودند و خود را صاحب و فاتح انقلاب میدانستند. . . و مسائل دیگر مشورت و تصمیمگیری میشد.
ادامه دارد…