طنین اندیشههاى شهید نواب صفوى در جهان اسلام(1 )
هفته نامه «صوت المجتمع» ـ ارگان حركت اسلامى لبنان ـ گزارش مراسم بزرگداشت شهادت نواب صفوى را با تيتر بزرگ «الدعوة الاسلامية تحتفل بذكرى استشهاد المجاهد نواب صفوى»(2 )...
به قلم استاد سید هادی خسروشاهی
lسندى از چهل سال پیش
هفته نامه «صوت المجتمع» ـ ارگان حرکت اسلامى لبنان ـ گزارش مراسم بزرگداشت شهادت نواب صفوى را با تیتر بزرگ «الدعوه الاسلامیه تحتفل بذکرى استشهاد المجاهد نواب صفوى»(2 )، در شماره چهارم، سال دوم خود، مورخ 26 رجب 1379 هـ. 1960 م. در چهل سال پیش(3 )، منتشر ساخته که نشان دهنده وحدت اندیشه و عمل حرکتهاى اسلامى در سطح جهانى است.
اینک، ما به مناسبت چهلمین(4 ) سالگرد شهادت حضرت نواب صفوى، رهبر فدائیان اسلام، ترجمه خلاصه سخنان ایراد شده در آن مراسم را براى ثبت در «تاریخ حرکتهاى اسلامى معاصر» و اطلاع علاقهمندان، در اینجا مىآوریم تا دشمن بداند:
جان گرگان و سگان از هم جداست***متحد جانهاى شیران خداست
سیدهادى خسروشاهى ، قم، حوزه علمیه، جمعه 22/10/74
بزرگداشت خاطره نواب صفوى
روز یکشنبه، سالگرد شهادت نواب صفوى رهبر حرکت اسلامى در ایران بود. در این روز، برادران بسیارى در مرکز «جماعت اسلامى لبنان» گرد آمدند تا در مراسم بزرگداشت وى شرکت کنند.
مراسم با سخنان استاد «هشام قطان» دبیرکل جماعت اسلامى آغاز شد. وى در مورد شهید نواب صفوى گفت:
«دعوت اسلامى با تار و پود وجود نواب صفوى عجین شده بود و همین، او را به کار و کوشش و امید واداشت و به همین دلیل هم، او دعوتگرى بود که در راه خدا، از هیچ سرزنشى باکى نداشت. او در برابر مزدوران ایستاد و کلمه حق را گفت و اعلام داشت: تنها راه نجات، اسلام است و مزدوران خواستند که با اعدام او، خود را آسوده خاطر کنند. و بدین ترتیب نواب صفوى به شهادت رسید، اما به زودى، صدها و بلکه هزاران نواب صفوى دیگر پرچم او را به دست خواهند گرفت، زیرا مکتب و دعوتى که نواب صفوى را ساخته بود، همچنان در دلهاى داعیان راه خدا جاى دارد و ما در اینجا اعلام مىکنیم: اى نواب! ما بر سر پیمان خود هستیم!»…
سپس استاد «فایز ایعالى» رشته کلام را به دست گرفت و گفت:
«درود بر تو اى برادر شهیدم! ما چه قدر آرزو داشتیم همراه تو با کاروان شهیدان مىبودیم. سلام بر تو، از این پایگاهى که گروهى از برادران ایمانى تو در آن جمع شدهاند و رابطه «عقیده»، آنها را با تو پیوند مىدهد. عقیدهاى که گروهى در راه آن جان باختهاند و گروهى دیگر، در انتظار وفاى به عهد، آماده شهادت به سرمىبرند.
سلام بر تو اى برادر شهید، در هر کجا که هستى. اما، ما احساس مىکنیم روح پاک تو بر بالاى سر ما پرتو افکنده است. ما احساس مىکنیم فداکارى و جانبازى تو نمونهاى روشن از جهاد واقعى را نشان مىدهد و ما مىبینیم که خون تو بر مزدوران لعنت ابدى شده و راه را براى آیندگان هموار مىسازد.
در اینجا باید یادآور شوم: هیچ بزرگداشتى، اگر با معانى و مفاهیم معنوى همراه نباشد، مفید نخواهد بود و هیچ نوع مفاهیمى هم، اگر ما را در راه کار و کوشش بیشتر، و زدودن عار و ننگ به پیش نراند، ثمر بخش نخواهد بود. پس یادآورى خاطره شهادت نواب صفوى، در درون ما روح پایدارى در برابر باطل و استحکام پیوند با حق و آمادگى کامل و لحظه به لحظه براى لقاءالله و شهادت در راه خدا را به حرکت و جوشش درمىآورد، زیرا تنها نفس مؤمن، در پناه و سایه ایمان، ارزش جهاد و لذت لقاءالله (عزوجل) را درک مىکند.
استاد «فایزایعالى» سخنان خود را چنین پایان داد:
«زندگى و مبارزه نواب صفوى، امپریالیسم و مزدوران آن را به هراس انداخته بود و آنها با جعل اکاذیب و نشر اتهامات و اعدام او، خواستند خود را رها سازند، اما نمىدانند که اگر یک شهید از ما به خاک و خون بغلتد، یکى دیگر پرچم او را در دست خواهد گرفت. زیرا ریشه و بنیاد دعوت ما به خدا بر مىگردد و راه جهادى ما، فیصله بخش میان کفر و ایمان است و شهیدان ما روشنایى بخش راه ما هستند. پس درود و سلام حق بر تو باد در هر زمان و در هر مکان».
آنگاه نماینده سازمان دانشجویان حرکت اسلامى لبنان برادر «رشید میقاتى» به سخن پرداخت و درباره مفاهیم این بزرگداشت و درسهایى که مىتوان از آن آموخت، سخن گفت و افزود:
«این بزرگ داشت بر همگان کاملا روشن مىسازد که حرکت اسلامى در سراسر روى زمین، در فلسطین، در مصر، در ایران و ترکیه و الجزائر و… همچنان پیش مىتازد، و هر روز شهیدى تقدیم استمرار راه مىکند تا به دنیا نشان بدهد: اسلام همچنان زنده است و مکتبى که مىتواند مجاهدى همچون نواب صفوى را در راه حرکت اسلامى تربیت کند، بىتردید همچنان توانایى آن را دارد که افراد دیگرى را به جبهه نبرد بفرستد که آمادهاند همه چیز خود را در راهِ خدا فدا کنند.
این بزرگ داشت در واقع به ما درس ایثار و فداکارى در راه خدا را مىدهد: )ان الله اشترى من المؤمنین اموالهم و انفسهم بأن لهم الجنه (پس ما باید از این بزرگداشت استفاده کرده و به راه خود ادامه دهیم و در جامعهاى که دشمنان اسلام، با احزاب و گروهها و شکلهاى گوناگون، براى نابودى اسلام به میدان آمدهاند، به کار و کوشش و جهاد بپردازیم و باید در این راه از هیچ سرزنشى باک نداشته باشیم که خداوند وعده پیروزى قطعى را به ما داده است.
سپس برادر «مصباح صارى» مسؤول سازمان کارگران جماعت اسلامى برخاست و ضمن سخنانى گفت: «هدف ما از این بزرگداشت، آن نیست که فقط یاد نواب صفوى را گرامى بداریم یا بخواهیم مجسمه او را در میدانها نصب کنیم، بلکه ما مىخواهیم از خصلتهاى نیک اومانند صبر و جهاد و ایثار و ایمان ژرف به خداوند توشهاى اخذ کنیم. دعوت ما براى نجات میلیونها انسانى است که در سراسر جهان به سر مىبرند و دورى از اسلام آنها را از آرامش و صلح دور ساخته است. اسلام منادى داد و انصاف و گسترش عدل اجتماعى راستین است، پس چرا ما از آن دور بوده و به سوى فرهنگ غرب چشم بدوزیم؟!
شما اى برادران! داراى مسؤولیت بسیار بزرگى هستید که کوهها توان حمل آن را نداشتند و شما آن را برعهده گرفتهاید، تا بتوانید زندگى نوینى را بسازید که آکنده از ایمان و جهاد تا آخرین قطره خون باشد، همانطور که شهید ما نواب صفوى آن چنانبود.
او در جهان اسلام براى جهاد در فلسطین نیروها را آماده کرد و در واقع افق فکرى او شامل همه جهان بزرگ اسلام بود…».
***
در پایان این مراسم استاد «فتحى یکن» به نام جماعت اسلامى لبنان سخن آغاز کرد و چنین گفت:
«اگر ما ارزش و موقعیت استراتژیک و سیاسى ـ نفتى ایران را از دیدگاه دول جهان ندانیم، نمىتوانیم ارزش حرکت اسلامى در ایران را درک کنیم. پس از جنگ جهانى دوم، آمریکا به نفت ایران چشم دوخت و آنگاه پیمانها و قراردادهاى نظامى، سیاسى، اقتصادى با شاه منعقد ساخت که مهمترین آنها پیمان سنتو (پیمان بغداد سابق) بود. از سوى دیگر روسیه شوروى، با تمام توان و با استفاده از همه وسایل تبلیغى که در اختیار داشت، در فکر ایجاد یک دگرگونى در داخل ایران بود تا بتواند به سود منافع خود از آن بهره بردارى کند و از آنجا به خلیج فارس راه یابد.
البته کشمکش داخلى نیز بسیار شدید و خشن بود و احزابِ گوناگون، پنهان و آشکار به فعالیت پرداخته بودندکه از آن جمله حزب مردم، حزب توده، نیروى سوم حزب ایران و دیگر احزاب ملى گرا بودند که در مقابل آنها حرکت اسلامى و جمعیت فدائیان اسلام قرار داشتند. بدینگونه حرکت اسلامى ایران در میان سازمانها و گروههاى متعددى قرار گرفت که به خاطر کشیدن ایران به سوى اردوگاه غرب و یا اردوگاه شرق، با هم به نزاع پرداخته بودند. به همین دلیل بود که حرکت اسلامى ایران مىبایست به وظیفه خود در حفظ بىطرفى ایران و نپیوستن آن به شرق و یا غرب، بکوشد و از همین جا علت خشونت نبردها آشکار مىشود.
حرکت اسلامى ایران در قبال توطئههاى چپ و راست مىبایست خشن، صریح و شجاع باشد، ولو آنکه این روش، سرانجامى جز مرگ و شهادت نداشتهباشد.
سپس «استاد فتحى» از زندگى نواب صفوى سخن گفت که همواره آکنده از مهر و عطوفت به برادران، و شدت و خشونت در مقابل دشمنان خدا و مردم بود. آنگاه استاد «فتحى یکن» سخن از حرکتهاى اسلامى معاصر دیگر به میان آورد که با پیدایش اسلام به وجود آمدهاند و نواب صفوىها و فدائىهاى اسلام را در ایران تقدیم اسلام کرده و در سراسر سرزمینهاى اسلامى از مراکش تا اندونزى همچنان استمرار و امتداد دارند.
در اندونزى حزب ماشومى اسلامى به رهبرى دکتر «محمد ناصر» با امپریالیسم و کمونیسم مىجنگد. در پاکستان جماعت اسلامى به رهبرى «سید ابوالاعلى مودودى» پیش مىتازد. در ایران فدائیان اسلام، به رهبرى نواب صفوى، در ترکیه حرکت نور به رهبرى «ملاسعید نورسى»، در عراق حرکت «برادرى اسلامى» به رهبرى شیخ «محمد محمود صواف» در اردن، مغرب، تونس، لیبى، سودان والجزائر… و سراسر جهان اسلام، حرکتهاى اسلامى دیگرى به نبرد ادامه مىدهند و پیروزى نهایى از آن مؤمنان خواهد بود».
***
… این بود خلاصهاى از سخنان برادران مسلمان لبنانى، در چهل سال پیش که به مناسبت شهادت نواب صفوى در بیروت مراسم بزرگداشت برپا کرده و گزارش آن را در هفتهنامه «المجتمع»(5 ) منتشر ساختند. جماعت اسلامى لبنان هم اکنون هفته نامه «الامان» را منتشر مىسازد و استاد «فتحى یکن» رئیس گروه پارلمانى اسلامى در مجلس ملى لبنان است.
سید هادى خسروشاهى – 22/10/74
——————————————————————————–
1 – بعثت – سال شانزدهم ـ شماره 40 ـ مسلسل 818 از 2 تا 9 بهمن 74
2 – دعوت اسلامى، خاطره شهادت مجاهد، نواب صفوى بزرگ مىدارد. متن عربى سند، در فایل pdf ضمیمه مقاله میباشد .
3,4 – در تاریخ نشر مقاله… و پنجاه و دومین سال در تاریخ نشر این مجموعه (25/10/86).
5-کپی این اسناد در فایل pdf ضمیمه مقاله میباشد .