بررسی علمی شبهات واقعه غدیر در کتاب «معنی حدیث الغدیر»

image-news228

مرحوم آیت‌ الله سید مرتضی خسروشاهی در کتاب «معنی حدیث الغدیر» با روشی علمی به بررسی شبهات موضوع غدیر پرداخته است.

مرحوم آیت‌ الله سید مرتضی خسروشاهی در کتاب «معنی حدیث الغدیر» با روشی علمی به بررسی شبهات موضوع غدیر پرداخته است. او غدیر را پدیده‌ ای مبارک و حادثه‌ ای خجسته‌ در تاریخ اسلام دانسته و در کتابش با توجه به موضوع غدیر، به پژوهش در مباحث پیشین غدیر، معنی حدیث غدیر و پرده‌ گشایی از آثار زیارت غدیریه پرداخته است.

سید محمود خسروشاهی، نوه مرحوم آیت‌ الله سید مرتضی خسروشاهی، در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: نویسنده کتاب با بررسی حدیث غدیر و کلمات به کار رفته در آن و مطالعه تفسیرهای علمای اهل سنت، به ویژه فخررازی، به شبهات و استدلال‌ های آنان پاسخ داده و دلایل منطقی را برای اثبات کلام خود آورده است. حدیث روز خیبر، اولی‌ الامر اهل بیت (ع)، آیه تطهیر، حدیث ثقلین، حدیث «علی مع الحق»، سخن خلیفه در جریان بیعت و دعای پیامبر (ص) برای حضرت علی (ع) در روز غدیر، از جمله دلایلی‌ اند که این نویسنده برای اولویت پیروی از مذهب امامیه در کتاب «معنی حدیث الغدیر» آورده است.

وی با بیان این‌ که این اثر با تحقیقی از استاد سید هادی خسروشاهی و به همت موسسه بوستان کتاب به زبان عربی منتشر شده‌ است، ادامه داد: بخشی از این کتاب به فتوای شیخ محمود شلتوت، رییس دانشگاه الازهر مصر درباره جواز پیروی از مذهب شیعه امامیه اختصاص دارد که در قسمتی از آن، نوشته شده‌ است؛ «مذهب جعفری معروف به مذهب شیعه دوازده امامی، مذهبی است که تعبد به آن مانند دیگر مذاهب اهل سنت شرعا جایز است. پس سزاوار است که مسلمانان این مذهب را بشناسند و از تعصب بی‌ جا نسبت به مذاهب معین رهایی یابند.»

مقدمه امام موسی صدر بر کتاب «حدیث الغدیر»

مدیر اجرایی مرکز بررسی‌ های اسلامی یادآور شد: امام موسی صدر نیز بر این کتاب مقدمه‌ ای نسبتا مفصل نوشته و در معرفی کتاب چنین گفته است: «گفتیم که بسیـاری از بزرگان دربـاره حدیث غدیـر و سنـد و دلالت آن، کتاب‌ هایی تالیف کرده‌ اند که کتاب حاضر (معنی حدیث الغدیر) جزء همین تالیفات ارزشمند است، زیرا با دقتی ژرف، دلالت حدیث را بررسی کرده و معنی آن را توضیح داده‌ است. مولف مرحوم آن، از علمای بزرگ شیعه در آذربایجان ایران بوده‌ است و این کتاب یک‌ مرتبه در کشور عراق و اکنون نیز در مرکز مطالعات اسلامی در قم تحت نظارت فرزند مولف، علامه سید هادی خسروشاهی با اضافات و اصلاحاتی به چاپ رسیده‌ است تا برای همگان سودمند باشد. از خداوند متعال خواستاریم همواره به ایشان توفیق دهد تا در دعوت به حق و ایفای رسالت جهانی اسلام به وظیفه خویش عمل کند. خداوند توفیق‌ دهنده و یاری‌ رسان است.»

وی درباره پیشینه مرحوم آیت‌ الله سید مرتضی خسروشاهی گفت: خاندان خسروشاهى یکى از خاندان‌ هاى علمى آذربایجان است که سابقه‌ ای بیش از 400 سال علم و فقاهت در آن خاندان ریشه دوانیده و شخصیت‌ هاى برجسته علمى از آن برخاسته‌ اند. آیت‌ الله سید مرتضى حسینى خسروشاهى فرزند آیت‌ الله سید احمد، سیادت را با 36 واسطه از امام حسین (ع) به ارث مى‌ برد.

سید محمود خسروشاهی با بیان این‌ که آیت‌ الله سید مرتضی خسروشاهی در 14 شوال المکرم 1299 هجری قمری در نجف اشرف دیده به جهان گشود و سپس به اتفاق خانواده‌ اش به تبریز آمد، افزود: وی پس از سپرى کردن دوره کودکى، علوم مقدماتى، فقه و اصول را در محضر پدرش آیت‌ الله سید احمد خسروشاهى فرا گرفت و در سال 1310 هجری قمری به نجف اشرف رفت و در محضر میرزا ابوالقاسم جواهرى و میرزا رضا (بالا آقا) به تحصیل پرداخت و در 24 سالگى به حد استنباط و اجتهاد احکام اسلامى دست یافت و نخستین اجازه اجتهاد را از سید محمد کاظم یزدى طباطبایى دریافت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که «این عالم شیعی اجازه اجتهاد و نقل حدیث خود را از چه کسانی دریافت کرد؟» گفت: وی در سال 1347 هجری قمری از دیگر شخصیت‌ ها مانند آیت‌ الله میرزا على‌ اصغر تبریزى، میرزا‌ ابوالحسن حسینى انگجى تبریزى، حاج شیخ عبدالکریم حائرى تبریزى و میرزا محمد نجفى اجازه اجتهاد گرفت. میرزا محمد حسین نایینى نیز در سال 1348 هجری قمری اجازه اجتهاد و نقل حدیث را به وی داد.

نگاهی به فعالیت‌ های مولف «معنی حدیث الغدیر»

مدیر اجرایی مرکز بررسی‌ های اسلامی درباره فعالیت‌ های این عالم شیعی عنوان کرد: آیت‌ الله خسروشاهی پس از سال‌ ها تحصیل در کشور عراق به تبریز بازگشت و بیش از نیم قرن در مسجد پدرش در بازار تبریز به ارایه خدمات علمى، دینى، تبلیغ، اقامه جماعت، امر به معروف و نهى از منکر و پاسخ‌ گویى به سوالات شرعى پرداخت.

وی بیان کرد: آیت‌ الله خسروشاهى با وجود کثرت مشاغل در زمان‌ هایی که فرصتی می‌ یافت، مشغول تالیف مى‌ شد که از جمله آثار به یادگار مانده از وی می‌ توان به کتاب‌ های فوائد الافهام فى قواعد الاحکام، الطهاره، نثارات الکواکب على خیارات المکاسب، اهداء الحقیر الى اخیه البارع البصیر، هدایه الاُمه الى زیارت الائمه (ع)، امطار الدّرّ فى مقدار الکُرّ، ذوره العاده فى نیّه العباده، مختصر الکلام فى حکم السلام، قمع الشکوک عن لباس المشکوک، متنزّه الاخبار، ادلّه کراهت تشبّه به کُفّار، تسهیل التناول، فى احکام الصّرفه المستحدثه، رساله فى التّقیه، حاشیه عروه الوثقى، حاشیه بر قوانین، حاشیه بر رسائل شیخ انصارى، حاشیه بر شرایع، حاشیه بر شرح لمعه، حاشیه صید و ذباحه، مرحوم شیخ محمدحسن مامقان، حاشیه بر مناسک آیت‌ الله بروجردى، رسائل مفرده در مسائل متفرقه و مواعظ و منابر اشاره کرد.

نوه مرحوم آیت‌ الله خسروشاهی ادامه داد: مرحوم شیخ محمد شریف رازى در آثار الحجه درباره مرحوم آیت‌ الله خسروشاهی نوشته است؛ «به درستى که آن مرحوم در همه عمر خود مواظب عمل و صلاح بوده، بلکه حلیف تقوى بودند و با کبر سن، بر تدریس اشتغال داشت و تدریس آن مرحوم، به وجهى بود که طلاب فقه و علم بر آن رغبت مى‌ کردند و از این لحاظ، همه منقاد و جمیع اهل علم به آن مرحوم خاضع بودند و به فقه و فقاهت آن مرحوم اقرار کرده‌ اند.»

خسروشاهی در پایان گفت: کتاب «معنی حدیث الغدیر» با شمارگان 1500 نسخه و در 180 صفحه به همت نشر بوستان کتاب منتشر شده‌ است. البته به زودی نیز ترجمه این کتاب در مرکز بررسی‌ های اسلامی قم آغاز می شود و تا سال آینده نخستین‌ بار به زبان فارسی روانه بازار کتاب خواهد شد.

لینک منبع خبر : http://www.ibna.ir/vdcgyw9qzak9774.rpra.html

مطالب مرتبط

0 Tabatabaee

حسابی که علامه طباطبایی برای کمک به فلسطین باز کرد همراه با سند

0 Malek 1

کتابخانه‌ ای با بیش از 110 هزار اثری که حاج حسین ملک وقف کرد

image-news228

رسمی شدن تعطیلی شهادت امام صادق علیه السلام از آثار جاودانه آیت‌ الله کاشانی است

image-news228

تحول خاصی در وضعیت نشر حوزه دین رخ نداده است

image-news228

هشدار غرویان نسبت به کتاب‌سازی در حوزه‌ آثار دینی